Warm Warm Warm, mijn eerste warme sweater!

Vinden jullie het ook de laatste tijd zo koud? Ik wel! 

Ik wil nog altijd geen jas aan doen om naar school te gaan, ik vind dat niet zo COOL 😅😎!   Dan maar zelf een warme sweater maken. Woensdag was het voor mij geen school, en wat doen we als het geen school is??? NAAIEN!!!                        


Samen met mama en een vriendin ging ik mee op stoffenjacht 😃. Eerst naar een stockverkoop waar ik een heel mooi stofje vond, maar die is voor later 😜. En daarna zijn we doorgereden naar Ledeberg. Mijn stofje vond ik bij Soie Unique, een lekker warme joggingstof. Boordstof vond ik niet in dezelfde kleur, wat ik wel jammer vond. En dezelfde stof gebruiken als boordstof vind ik niet zo fijn. Ik koos daarom voor zwarte boordstof. Zwart en groen past heel mooi samen en maakt het geheel iets stoerder vind ik.






Omdat ik in mama's boeken niet vond wat ik nodig had vroeg ik om hulp. Ik zou willen dat ze een kap maakt voor de Jesi van I LOVE SWEATERS. Lang geleden maar deze keer moest ik mijn patroon zelf overtekenen en uitknippen. De kap heeft mama voor mij gemaakt.








Ik knipte van het patroon Jesi het voorpand, achterpand en de mouwen. Mama's kap moest ik voor 2 kappen tekenen. Binnenkant en buitenkant. De kap bestaat uit 3 delen. 



Ik begon met alle delen van de kap aan elkaar te spelden. Na even zoeken heb ik dan toch om hulp gevraagd, ik wist niet goed hoe ik de delen op elkaar moest zetten 😅😏. Daarom heeft mama een kap gedaan en ik een kap. Elke stap hebben we samen gedaan, zo begon ik te begrijpen wat de bedoeling was.
Maar als ik het nu zo schrijf, denk ik dat ik volgende keer toch nog hulp zal nodig hebben. 

De delen heb ik met de overlock aan elkaar genaaid en achteraf doorgestikt met de naaimachine. Ik heb de naad doorgestikt, zo blijft de naad altijd mooi zitten. Als de twee kappen in elkaar zaten, moest ik ze juist nog aan elkaar naaien. Want ik heb een binnenkant en buitenkant! Hulp heb ik daarvoor niet ingeroepen, het was duidelijk hoe het moest 😁. 

Dan was het spannend, ik mocht gaatjes maken in mijn kap en er nestelogen in drukken. 
Eerst was het meten en vlieseline plakken. Dan, dan kom het! Met een tang mag ik in de kap een gaatje maken 😱. Maar niet erg, het is de bedoeling! Daar komt nu een nesteloog waar mijn koordje zal uitkomen. Dat allemaal was wel spannend, als je mist is de kap voor de vuilbak 😕. Gelukkig is het me gelukt! Daarna moet ik de tunnel naaien voor het koordje. Mama tekende voor mij een lijn waar ik zou moeten op naaien, 2cm van de rand van de kap. En nu het koordje erdoor 😄. Als ik mama dat zag doen leek het gemakkelijk, eens ik de kap in mijn handen kreeg was het toch wel iets anders met dat koordje 😅. 

Eens de kap volledig af was, mocht ik aan de sweater zelf beginnen. Daar is eigenlijk voor mij niets moeilijks meer aan. Zo heb ik er nu toch al wat gemaakt. Maar nu met een kap, dat is de eerste keer 😁.



Als de sweater volledig in elkaar zat, ook de boorstof heb ik mama geroepen. De kap is nieuw en dan heb ik toch wel hulp nodig. 

Mama toonde hoe ik de kap moest spelden, aan het begin en het einde genoeg spelden zodat de kap mooi blijft aansluiten tijdens het naaien. Eerst heb ik met de naaimachine gewerkt, want met de overlock zou de kans bestaan dat de kap niet meer zou aansluiten. En het begin en het einde van de kap moet wel echt tegen elkaar zitten. Ik ben er verschillende keren overgegaan zodat het zeker niet loskomt. De rest heb ik met de overlock gedaan.

Als de kap vast zat aan mijn sweater heb ik de naad doorgestikt van de kap. Dat zorgt ook voor extra stevigheid zegt mama 😊!




Wat ik wou is me echt wel gelukt! Ik wou een sweater met een kap,
zonder zakken (zou te sportief zijn) en een beetje oversized. 
Als het koud is trek ik gewoon mijn handen in mijn mouwen 😁!

Vinden jullie het ook gelukt?

Mijn lieveling plaats in huis 🔥!
Warm warm warm!













Reacties

Anoniem zei…
Amaai Jonas.. wat prachtig gedaan... 😍
Ga toch eens cursus moeten volgen bij mama
of iemand anders vrees ik 😉
Of veel youtubes bekijken.. wat jij hebt
Gemaakt met kap ..durf ik nog niet doen 🙄
Dus heel KNAP v jou..🥰
Geniet v je zelf gemaakte sweater
Ik volg je op de voet.. succes in alles
Wat je doet en keep safe samen met de familie
Xxx Hildeke

Ingeborg zei…
Super knap!
En benieuwd hoe je die nestelogen goed hebt doen lukken.
Op de naailes hebben we er zeker 10 geprobeerd zonder het gewenste resultaat.
Groetjes, ingeborg
Anoniem zei…
Wauw Jonas! Ik vind het heel knap wat je allemaal maakt! Blijf zeker zo verder doen, je hebt talent!
Liefs @handmade_byhylke
Create by Jonas zei…
Hey Ingeborg, dankjewel! Ik heb dit van mama geleerd 😁. En eigenlijk vond ik er niet veel moeilijk aan 😅.
Create by Jonas zei…
Dankjewel iedereen 😊! Leuk dat jullie mijn blog hebben gelezen.
Grtjs, Jonas

Populaire posts van deze blog

Handmade Gnomes

Bananen-shirt

Kerst 🎅🏻