Handmade Gnomes


Samen met mijn broer heb ik vorige week en de week ervoor gnomes gemaakt. Het vrolijkt mijn kamer op en het is niet moeilijk om te maken.


Ik ga stap per stap uitleggen hoe ik het gedaan heb, misschien zijn er wel nog kinderen die dit graag zouden willen maken.

Benodigdheden:

- Naaimachine (het kan ook met de hand genaaid worden, dan heb je naald en draad nodig)

- Rekbare stof voor het lichaam en de armen (ongeveer 31cm x 18cm)

- Rekbare stof voor de muts en de wanten (ongeveer 15cm x 22,5cm)

- Papier, potlood en meetlat           

- Schaar

- Bont voor de baard

- Koord

- Garen

- Spelden of knijpers

- Rijst 

- Trechter

- Lijmpistool

- Houten kraal voor de neus

Hoe gaan we te werk:

We starten eerst met het tekenen van onze patroontjes ✏️.
Op de foto onder de uitleg kunnen jullie zien hoe de patronen er moeten uitzien, daarvoor kan je misschien even hulp vragen aan mama. Om het rondje van het lichaam te kunnen tekenen heb ik een potje gebruikt met een diameter van 11cm (het kan ook met een passer) en eerst een cirkel getekend (rond de pot tekenen) en dan zelf verder tekenen naar boven. De opening moet 5cm zijn. Als je het patroontje van het lichaam getekend hebt knip je het uit en schrijf er X2 op, deze moet je straks 2x uit de stof knippen. Maar nu eerst de patronen tekenen! 
Voor de armen teken je een rechthoek van 4,5cm op een lengte van 11cm. Uitknippen en terug X2 schrijven.
De wanten heb ik volledig vanuit de vrije hand getekend. Dan uitknippen en X2 schrijven.
De muts, ik ben onderaan het blad begonnen en tegen de zij-rand. Eerst met punten op het blad 0 aanduiden en 12,5cm (beginnen tegen de rand van het blad) daarna het midden van je lijn aanduiden en vanuit dat punt gaan we 22,5cm recht naar boven. Daarna heb ik een lijn getrokken van 0 naar de bovenste lijn op 22,5cm en van 12,5cm terug naar de bovenste lijn. Nu hebben we een lange driehoek, ook daar schrijf je X2 op.

De patronen moeten eruit zien zoals op de foto.

Nu gaan we de stof knippen ✂️. Leg alle patroondelen op de juiste stof. Het lichaam en de armen hebben dezelfde kleur en voor de muts en de wanten neem je een ander leuk stofje. Ik speld de patronen op de stof zodat ze niet kunnen verschuiven tijdens het knippen. Knip mooi rond de patronen. Elk patroon moet je 2x uit de stof knippen.

Dan heb je dit:   

Nu kunnen we aan het echte werk beginnen.
Neem de 2 stofjes van het lichaam en leg goede kant op goede kant. Ik leg even uit! 
Je eerste stofje van het lichaam leg je met de mooie kant naar boven (jij ziet dan de mooie kant), neem nu het tweede stofje en leg deze met de verkeerde kant naar jou (mooie kant naar beneden) en plaats deze perfect op het eerste. Nu ligt mooie kant op mooie kant, jij ziet enkel de verkeerde kant. Speld de stofjes vast zodat ze niet verschuiven tijdens het naaien. Doe hetzelfde voor de armen, wanten en muts.

Ik heb met knijpers gewerkt, maar dit kan perfect ook met speldjes. Wij vinden knijpers gewoon gemakkelijker.

Als alle stofjes aan elkaar gespeld zijn mogen we beginnen naaien met de naaimachine, kan zeker ook met de hand gebeuren. Maar dat vind ik niet zo gemakkelijk 😅.
Leg je stofje onder de voet van de naaimachine en blijf met de naald 1cm van de rand.
En beginnen maar! 
Voor het lichaam, de bovenkant (smalste kant) moet open blijven. Je ziet bij mij geen speldjes waar ik niet ga naaien.
Voor de muts laat je de onderkant open, terug geen speldjes bij mij.
De armen, naai enkel de lange kant. Onderkant en bovenkant blijven open.
Bij de wanten net hetzelfde, de bovenkant laat je open. 

Een duidelijke foto, de cirkels tonen aan wat
open blijft. Dus wat je niet moet naaien.
 

Zo ziet het er genaaid uit. De muts is hier
op de foto al gedraaid.

Knip nu alle losse draadjes weg. Nu kunnen we alles draaien, voor de punt van de muts gebruik ik een balpen. Voorzichtig duwen zodat je een mooie punt krijgt. Voor de armen gebruik ik een veiligheidsspeld. Maak de veiligheidsspeld vast aan de bovenkant van de arm en duw hem door de arm (door de tunnel door) en zo voorzichtig alles erdoor halen. Doe dat ook voor de andere arm. Als alles gedraaid is gaan we aan de volgende stap beginnen.

De armen en de wanten gedraaid met de goede kant naar boven.

Neem nu het lijfje en vul het met rijst met behulp van een trechter. Heb je geen trechter maak dan van stevig papier een trechter. Als het lijfje vol zit met rijst neem je een stuk koord van 10cm lang en knoop het lijfje dicht. 


Nu gaan we verder met de neus. Neem de houten kraal en de garen, ik gebruik beige omdat dat dezelfde kleur heeft als de neus en zo ben ik zeker dat je achteraf het draadje niet ziet.


Neem 40cm garen en plooi het in 2. Haal dan de draad door de neus en knoop het rond het lijfje, net iets hoger dan het midden. Knoop 2 keer zodat het niet loskomt. Neem nu je lijmpistool en breng wat lijm aan op de neus, ik gebruik daarvoor een fijn stokje zo heb ik controle over wat ik doe.

De armen, neem de armen en de wanten. Doe wat lijm in de want en steek zo het uiteinde van de arm is de want. Zeker niet op de armen duwen, laat het er mooi in glijden. Doe hetzelfde voor de andere arm.


Nu gaan we de armen aan het lijfje plakken met het lijmpistool. Controleer op voorhand of de armen niet te lang zijn en anders knip je het teveel aan arm weg. De armen worden mooi op de naad van het lijfje geplakt. Opgepast de lijm is heel warm en de warmte komt echt ook wel door de stof. Ik heb toen de top van mijn vinger verbrand 😧🥵.

Het is tijd voor zijn baard!

Ik heb een soort lint bont gebruikt van bij veritas, deze is 7,5cm breed. Knip een lengte van ongeveer 8cm. Opgepast bij het knippen moet je de haartjes naar boven wrijven, anders heb je een te korte baard. Teken dan op de achterkant van de baard een driehoek en snij deze uit. Pas op, teken de driehoek juist uit. Eerst leg je de baard met de haartjes naar beneden wijzend, zo moet hij ook aan de gnome komen, met de haartjes naar beneden. Dus de driehoek is bovenaan breed en de punt is onderaan. Als je de driehoek uitknipt, wrijf dan eerst de haartjes naar binnen, zo krijg je een mooie baard met lange haartjes overal.

Knip ook meteen een kleine ronding voor de neus bovenaan.

Zo ziet de baard er nu uit.

Nu gaan we de baart op het lijfje plakken net onder de neus. Neem het lijmpistool en breng lijm aan op de baard. Zie dat er zeker lijm is in alle hoeken van de baard, anders ga je losse delen hebben. Plak hem nu net onder de neus.

De laatste stap is de muts. Ik heb eerst wat vulling in mijn muts gedaan zodat deze wat voller is. Heb je dat niet, niet erg mama gebruikt geen vulling in de muts en laat deze gewoon zo. Ik vind het dan weer leuker om met vulling te mogen werken.


Ik heb de muts maar half gevuld, anders is het teveel en rek je de muts uit en dat is niet mooi.
Nu heb je echt wel je 2 handen nodig 😜, doe eerst een lijm waar je muts gaat komen, niet te veel een punt of 3 is meer dan genoeg. Ik plooi dan eerst de onderkant van de muts 1cm naar binnen, trek nu de muts open en schuif deze over het hoofd van de gnome. Zie dat de muts net boven op de neus komt. 
Kijk nu even na of de muts goed vastzit en anders breng je nog wat lijm aan door eerst de muts een beetje naar boven te trekken en dan terug te plaatsen.

Tadaaaaa, hij is af!

De tovenaar 🧙‍♂️ 

De linkse is van mij en de rechtse van mijn broer

Mijn favoriet 😍, ik heb er een knutselwerk van gemaakt!





Hopelijk hebben jullie ervan genoten en beginnen jullie er ook zelf aan 😁! Vergeet mij zeker jullie creaties niet door te sturen, ik wil deze ook wel zien.
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bananen-shirt

Kerst 🎅🏻